Zdrave biljne masnoće i njihovi najbolji izvori

Priča o masnoćama često nas zbunjuje. U zadnje vrijeme sve se više radi distinkcija između zdravih i nezdravih masnoća, a u moru različitih informacija ponekad je teško ustanoviti razliku. Zdrave masnoće podrazumijevaju tzv. mono i polinezasićene masti nužno potrebne za normalno funkcioniranje organizma, zdrave mišiće i mentalno zdravlje.

Osim u orašidima i sjemenkama te njihovim namazima, zdrave masnoće nalaze se i u drugim namirnicama poput avokada i chia sjemenki.


Bogatstvo energije u jednoj žličici

Za sve koji namaze od orašida i sjemenki biraju zbog zdravlja i kvalitetne nadopune prehrane za djecu predškolske i školske dobi, savjetujemo birati one namaze koji sadrže 100% udjela sjemenki ili orašida, bez dodanog šećera. Prirodno prisutna masnoća, bogata zdravim masnim kiselinama, često je najbolji konzervans namazu. Stoga ga je korisnije čim prije pojesti nego birati onaj s konzervansom produženog roka trajanja.

Zdravstvene i nutritivne prednosti namaza od orašida su višestruke. Koncentrati su važnih nutrijenata poput proteina, zdravih masnoća, vlakana, minerala i u mastima topivih vitamina.

Najčešće vrste namaza od orašida i sjemenki

Namaz od lješnjaka

Ističe se sadržajem folata što je opći naziv za skupinu B vitamina, poznatih i po nazivu B9. Često se folati poistovjećuju s folnom kiselinom koja se odnosi na oksidiranu sintetiziranu komponentu. A ona se koristi u dodacima prehrani i u obogaćivanju hrane. Iako se folna kiselina iz dodataka prehrani bolje resorbira, preporučuje se na duže periode ipak uzimati izvore folata poput namaza od lješnjaka. Ovo posebno vrijedi za trudnoću i pravilan razvoj kostiju i mozga ploda.

Namaz od badema

Visok udio kalcija i bakra lansirao je ovaj namaz visoko na listu neizostavnih namirnica za zdravlje srca i snažne kosti. Smatra se najzdravijim namazom od orašida jer sadrži mononezasićene masti (poput Omega 3) koje spuštaju razinu LDL-a. Njihova zastupljenost u prehrani zaslužna je za bolji rad mozga i dobro raspoloženje. Važnu ulogu imaju i u stimuliranju imunološkog sustava.

Namaz od kikirikija

Kikiriki sadrži najveću količinu proteina od svih orašida i sjemenki. Iako je zanimljiva činjenica da kikiriki nije orašid, već spada u skupinu mahunarki. Sadržaj proteina čini ovaj namaz idealnim za sve kojima je unos proteina iznimno važan. Veliku popularnost stekao je zbog uvrštavanja u obavezni dio prehrane sportaša, posebice nakon treninga.

Namaz od sezama – tahini

Sezam je ultimativni izvor lako probavljivog kalcija. Samo jedna žlica namaza od sezama, poznatijeg kao tahini, opskrbit će tijelo pojačanom količinom kalcija. To je posebno važno za djecu u razvoju, djecu s problematičnim zubima, ali i ženama u menopauzi i starijoj dobi. Bogat je aminokiselinom metionin, dobrim čistačem jetre. Stoga je ovaj namaz po popularnosti odmah iza namaza od kikirikija.


Namaz od indijskih oraščića

Zanimljivost ovog „orašida“ je da je on zapravo sjemenka od vrste jabuke, voća drveta indijskog oraha. Od ostalih namaza razlikuje ga bogatstvo magnezija i željeza i manji udjel masnoća koje mnogi neopravdano izbjegavaju. Najpopularniji je ipak zbog sadržaja prirodnog i biodostupnog selena koji doprinosi normalnoj funkciji štitnjače, podržava snažan imunitet te štiti stanice od oksidativnog stresa.

Hladno prešana ulja

Osim u orašidima i sjemenkama te njihovim namazima, zdrave masnoće nalaze se i u drugim namirnicama poput avokada i chia sjemenki. Kao odličan izvor ističu se hladno prešana ulja (npr. maslinovo, kokosovo, suncokretnovo, laneno, sezamovo, konopljino, bademovo, ali i ulje algi).


Ekstra djevičansko kokosovo ulje

Naširoko su poznate vrline ekstra djevičanskog kokosovog ulja. Njegova super moć: održavanje stabilne strukture na visokoj temperaturi čine kokosovo ulje bez mirisa idealnim odabirom za kuhanje i prženje, pa čak i za višestruko korištenje.

Valja napomenuti kako nije svako kokosovo ulje isto te se na tržištu nalaze njegove brojne varijante. Stoga je kod kupnje potrebno obratiti pažnju i odabrati ulje dobiveno tehnikom hladnog prešanja iz cjelovitih i 100 % organskih namirnica.

Maslac od kikirikija i njegove superzdrave dobrobiti

Bademovim uljem njegujte kožu i kosu

Štitnjača.hr

O životu sa štitnjačom. O životu bez štitnjače. O šarenim i sivim danima. I svemu između toga.