Mario Marić: Kako nadomjestiti nedostatak vitamina D

Prvi je snijeg zabijelio na planinama, sunca je sve manje. Prisjetimo se kako ćemo nadoknaditi manjak “sunčevog vitamina”, životno važnog, pogotovo onima koji su nakon operacije štitne žlijezde ostali bez paratiroidnih (doštitnih) žlijezda. Međutim, uz navedeno, D3 je i “trener” našeg imuniteta, uvjet dobre pretvorbe hormona T4 u T3 i jedan od najjačih psihologa i psihijatara kojeg poznajemo. Evo zašto…
~


D3 vitamin 

Mnogima je značaj D3 vitamina prilična nepoznanica. Tipična pitanja su: kako ćemo znati da smo u deficitu, koliko treba uzimati, s čim ga treba uzimati, može li se pretjerati s D3 (jer mi u FB grupi To nisam ja – to je moja Štitnjača! u odnosu na liječnike savjetujemo višestruko veće dnevne doze)… itd. D3 koji pijemo nije ujedno i vitamin koji organizam treba. Naime, D3 kolekalciferol koji pijemo (ili se stvara u koži pod utjecajem sunca tj. UVB dijela sunčevog spektra) u jetri se pretvara u kalcifediol, a zatim u bubrezima u aktivnu formu vitamina D3 – kalcitriol. I tek ga tada, kao kalcitriol, metabolizam može koristiti.
~
KALCITRIOL ustvari nije ništa drugo nego ROCALTROL, poznat mnogima koji su imali operaciju štitnjače (i/ili paraštitnih žlijezda) i uzimaju ga svaki dan. Dakle, za one koji trpe od niskog ioniziranog kalcija u serumu (nemojte ni gledati nalaz totalnog kalcija, za vas je važan ionizirani) uzimanjem većih i velikih količina vitamina D3 – kolekalciferola možete postići isti i bolji učinak za nadopunu niskog kalcija, nego da uzimate preskupi ROCALTROL. Ujedno pomažete i ostatku organizma, jer D3 ima višestruku funkciju. Jeste li npr. znali da pretile osobe u pravilu imaju deficit D3 vitamina?
D3 vitamin uzimajte od 3000 – 20 000IJ dnevno ako ste u deficitu. Veće količine samo s preporučenim kofaktorima.


Deficit D3 vitamina

Ako ste u ozbiljnijem deficitu D3, vaš organizam trpi ozbiljne posljedice jer D3 ima na desetine važnih uloga u metabolizmu (i metabolizmu štitne žlijezde). D3 ima i ulogu hormona i REGULIRA NIVOE KALCIJA I FOSFORA u organizmu. To je jako bitno za one koji su nakon operacije štitnjače ostali s oštećenim ili izvađenim paratiroidnim žlijezdama. Paratiroide, naime, luče PTH – parathormon koji regulira nivoe kalcija u organizmu (krvi). To je iznimno važno jer je precizna regulacija kalcija ustvari doslovno razlika između života i smrti.
~
Jeste li npr. znali da se svaka stanica, svaki atom našeg kostura zamijeni novim svakih 6-7 godina? To je dinamički proces u kojem paratiroidna žlijezda (kada osjeti pad nivoa kalcija u krvi) luči PTH koji nalaže otpuštanje kalcija iz kostiju u krvni serum.
~

Banka kalcija

Kosti su naša „banka kalcija“ za kojom metabolizam poseže zbog dnevnih varijacija kalcija. Do njih dolazi zbog tjelesnog napora, stresa, bolesti, unosa hrane i metabiličkih promjena. PTH ima kratak poluživot od samo 4 minute. Naime, osim na kosti, djeluje i na metabolizam kalcija u bubrezima (koliko ćemo zadržati, a koliko kalcija ispustiti kroz urin) i u crijevima (na sličan način – koliko ćemo apsorbirati, a koliko ga ostaviti). PTH u bubrezima obara koncentraciju fosfata (fosfati se više luče u urinu) i podiže nivo ioniziranog kalcija.
~
Treća važna uloga PTH je da u bubrezima aktivira enzim koji pretvara kalcifediol (prerađeni D3 koji smo popili) koji jetra šalje u konačnu aktivnu formu vitamina D3 – KALCITRIOL. Taj kalcitriol ima zadaću povećati aposorpciju kalcija iz crijeva i podići njegov nivo u serumu!! U cijelu priču umiješat će se na kraju i kalcitonin – hormon štitne žlijezde. Riječ je o jednom od 5 hormona koje luči štitna žlijezda, a ima kontrolnu ulogu i zadaću snižavanja nivoa (ioniziranog) kalcija ako se povećaju iznad metabolički dozvoljenog nivoa. Opet naglašavam kako je pitanje normalnih nivoa kalcija doslovno pitanje životne važnosti.
~

Jačanje imuniteta

Znam da je prilično komplicirano, ali pročitajte polako još koji put pa ćete shvatiti zašto admini grupe To nisam ja – to je moja Štitnjača! inzistiraju na nalazima i suplementaciji D3 i količinama koje spominjemo. Također ćete lakše shvatiti zašto je bolje uzimati D3 a ne Rocaltrol.
~
Važna uloga D3 je i jačanje imuniteta. Novija istraživanja pokazuju da je D3 potentan imunomodulator te da korist od dobrog nivoa D3 za imunitet ustvari višestruko nadilazi koristi od regulacije homeostaze kalcija u organizmu. Kod autoimunih bolesti, nivo D3 držite uvijek pri vrhu referentnih vrijednosti!
~
D3 uzimajte od 3000 – 20 000IJ dnevno ako ste u deficitu. Veće količine samo s preporučenim kofaktorima.
~

~
Zašto kombinacija D3 vitamin – K2 MK 7 vitamin?

Zašto uzimamo i K2 MK-7 vitamin uz ove količine vitamina D3? Njegova uloga je kontrolna. Zadaća mu je spriječiti da eventualne prekomjerne količine kalcija koje bi ušle u serum i u metabolizam ne završe kao kamen u bubrezima ili nakupine plaka u krvnim žilama. Također, znajte da K2 MK-7 djeluje i kao antioksidant i kao antitumorik te da nema nikakvog utjecaja na koagulaciju krvi kao K1 vitamin.
~
K2 MK-7 uzimajte 50-100mcg na 5000IJ D3 dnevno.
Ako pijete pola litre kefira dnevno, možete uzimati samo pola preporučene količine K2 MK-7.
~

Zašto magnezij?

Zašto inzistiramo na uzimanju magnezij glicinata ili malata? Zašto nanosimo na kožu magnezij klorid? Zato jer u cijelom gornjem kompleksnom procesu pretvorbe D3 u aktivnu formu vitamina – kalcitriol sudjeluje i magnezij i to u velikim količinama. I samo da znate – deficiti magnezija kod nas su puno veći nego deficiti D3 vitamina, samo se to ne zna! I inače, nalaz magnezija u serumu nije baš validan, jer organizam koristi i treba ionizirani magnezij, a mi za sada u laboratorijima dobijemo samo nalaz totalnog magnezija! S obzirom da se u procesu troše velike količine magnezija, znajte da uglavnom kada se netko žali na nuspojave uzimanja vitamina D3, te nuspojave nisu rezultat uzimanja velikih količina D3, već prije rezultatat strašnog deficita magnezija – induciranog većom pretvorbom D3 u jetri i bubrezima.
~
Magnezij uzimajte 200-400-600mg dnevno, a utrljati na kožu možete 1-2x dnevno.
Važno je magnezij uzimati i u nekoliko navrata tijekom dana jer velike količine se ne mogu odjednom apsorbirati u crijevima.
Ako ste u ozbiljnijem deficitu D3, vaš organizam trpi ozbiljne posljedice jer D3 ima na desetine važnih uloga u metabolizmu (i metabolizmu štitne žlijezde).


~
Zašto B12 i B-complex?

B komplex vitamini stvaraju se u zdravim crijevima, a većina nas s hipo/Hashimoto dijagnozom ima poremećenu probavu. Nekima je to i bio osnovnu uzrok zašto smo oboljeli. Za B12 navest ću samo tri najvažnije funkcije: stvaranje koštane srži, stvaranje cvenih krvnih zrnaca, osiguravanje zdravog rada živčanog sistema… Također, oko 80% populacije je u deficitu s B12!
~
Uzimajte 200-300mcg B12 (metilkobalamin) za manje deficite, a slobodno uzmite 500-1000mcg dnevno za veće deficite. Za vrlo velike deficite može se kraće vrijeme uzimati nekoliko puta dnevno po 2000mcg.
~
Ne trebate injekcije ako ste u teškom deficitu, jer mogu imati sporedne efekte. Jednako je efikasno uzimati ga sprejom pod jezik – sublingvalno. Dakle, ne gutati (time se zaobilazi probavni trakt). Ne možete pretjerati s B12 jer ga organizam u slučaju suficita MOŽE USKLADIŠTITI za 5 godina vaših budućih potreba i eventualni višak izbaciti mokraćom! Dobar B complex odaberite u datoteci grupe: „Suplementi – dobri oblici“.
~
Dakle, ponovimo.  Vitamin D3 doslovno samo svojom funkcijom regulacije kalcija u organizmu opravdava svoju važnu ulogu. A gdje su još stotine drugih uloga! Dovoljno vitamina D3 ćemo uglavnom svi osigurati s 30-40 minuta sunčanja dnevno (bez naočala) ako suncu oko podne izložimo ruke, noge i lice (trećina površine kože). Ne smijete imati naočale za sunce, ne smijete biti namazani kremicama i naravno – ne smijete izgorjeti. Također, ne možete dobiti D3 sunčanjem od listopada do ožujka jer je sunce prenisko i UVB komponenta je previše slaba zbog kosih sunčevih zraka. Ne zaboravite da nas je priroda stvorila gole skoro u sredini Afrike gdje smo bili milijunima godina, da bismo se zadnjih 200 000 godina raširili po Zemlji. Taj mehanizam razlog je zašto tijelo i dalje traži D3. Sunčanjem nikako ne možete dobiti previše D3, a skoro da i ne možete pretjerati niti sa suplementacijom D3 ako poštujete pravila koja grupa promovira. Vitamin D3 jetra također šalje i u masno tkivo, za buduće potrebe kao rezervu.

~

Znakovi deficita D3

Za one kojima su nalazi skupi ili ih ne mogu obaviti, evo 8 malih znakova koje tijelo šalje ako nema dovoljno vitamina D3:
1) Neobično lagan lom ili napuknuće kostiju
2) Nespecifičan bol mišića (netko kaže i kostiju tj. zglobova), umor i iscrpljenost
3) Nedostatak magnezija siguran je znak nedostatka D3
4) Pad imuniteta (sindrom: svaka me prehlada ljudi oko mene uhvati) i/ili dijagnoza neke od autoimunih bolesti
5) Visok krvni tlak često je induciran manjkom D3
6) Depresija, tuga i bezvoljnost (i dok je fT3 na uporednim testovima s modernim antidepresivima pokazao nekoliko puta bolje rezultate od antidepesiva, D3 vitamin je pokazao kako podiže raspoloženje i optimizam jednako kao i najefikasniji antidepresivi)
7) Imate li probleme s jetrom ili bubrezima, imat ćete i s niskim D3
8) Ako nemate optimalne fT3 i fT4, vrlo vjerovatno imate i podoptimalne nivoe D3 u serumu (D3 podupire dobre free hormone i obratno).
~

Štitnjača.hr
Štitnjača.hr

O životu sa štitnjačom. O životu bez štitnjače. O šarenim i sivim danima. I svemu između toga.