Bolesti štitnjače i nesanica

Jeste li znali da je san bitan dio optimalnog zdravlja? No, nije dovoljno samo uzeti tabletu za spavanje. Svome tijelu morate dati potrebnu prehranu kako bi neometano funkcioniralo. Ako smo zdravi, imamo energije cijeli dan i spavamo cijelu noć. Uzimanje tableta za spavanje svake večeri ima svoje rizike. Istraživanja pokazuju kako samo tablete za spavanje ubiju 500 000 Amerikanaca godišnje. Ove tablete samo onesvijeste, bez rješavanja problema. One liječe simptome, ali ne i uzrok. To je činjenica. Isto kao što je činjenica da je bez kvalitetnog sna nemoguće biti zdrav! No, što je zapravo nesanica?

Funkcija štitnjače usko je povezana s funkcijom nadbubrežne žlijezde, na koju pak uvelike utječe način na koji se nosite sa stresom.


Nesanica

Nesanica znači teško zaspati ili ostati u snu ili pak nemogućnost kvalitetnog sna tijekom noći. Stalna nesanica veliki je znak da nešto nije u redu s ravnotežom u životu. Ako se ne liječi, nesanica može uništiti zdravlje. Ne spavate li dovoljno manja je mogućnost ozdravljenja, a veća gubitak ravnoteže u životu. I sve to samo zbog sna.

Hormoni štitnjače rade u povratnoj sprezi mozgom – osobito hipofizom, hipotalamusom i nadbubrežnom žlijezdom – u reguliranju otpuštanja hormona štitnjače. Hipofiza proizvodi TRH (hormon koji oslobađa štitnjaču), a hipotalamus proizvodi TSH. Ako sve radi kako treba, napravit ćete ono što trebate i imat ćete odgovarajuće količine T3 i T4. Ta dva hormona štitnjače – T3 i T4 – kontroliraju metabolizam svake stanice u tijelu. Ali njihovu osjetljivu ravnotežu mogu poremetiti prehrambene neravnoteže, toksini, alergeni, infekcije i stres. Ako hormoni nisu u ravnoteži, cijeli sustav pati.


Razumijevanje uzroka nesanice

Nesanica je uzrokovana nedostatkom u prehrani. Nedostaci su uzrokovani lošom kvalitetom hrane, lošom probavom i lošom eliminacijom. Osim toga, iscrpljenost je uzrokovana umjetnom “hranom” koju je napravio čovjek. Za dobar san potrebni su minerali i aminokiseline. Istina je da nas stres drži budnima, ali pravi duboki uzrok nije stres, već smanjena otpornost na stres i povećana živčana razdražljivost zbog nedovoljne prehrane.

Nedostaci u prehrani uzrokuju biokemijsku neravnotežu i mogu uzrokovati “pretjerano paljenje” u mozgu. To je nešto što se događa kada spustite glavu, pokušavajući zaspati ili ponovno zaspati usred noći. Odjednom vaš um počinje proizvoditi sve te neželjene, nekontrolirane misli. Kao da um ima svoj vlastiti um.

Kortizol

Najčešći uzrok nesanice je kada hormon stresa kortizol nije u ravnoteži, što znači da je noću previsok. Zbog toga ćete ostati budni. Kortizol je hormon koji tijelo proizvodi kao odgovor na stres, stvarni ili izmišljeni. Zbog toga se obično i naziva “hormon stresa”. Pretpostavlja se da je kortizol visok ujutro kada se probudite i polako pada tijekom dana. Međutim, ako ste pod stresom, kortizol može biti visok noću i održavati vašu energiju visokom, a vas budnima.

Melatonin

I drugi neurotransmiteri kao što su GABA i melatonin mogu biti neuravnoteženi, zbog čega ostajete budni. Nadbubrežne žlijezde dio su endokrinog sustava, baš kao i štitnjača. Imate li neaktivnu štitnjaču, najvjerojatnije imate i nedovoljno aktivnu nadbubrežnu žlijezdu. Ove dvije žlijezde rade zajedno. Iscrpljenost nadbubrežne žlijezde može nastupiti kada se nosimo s kroničnim dugotrajnim stresom. Nadbubrežna žlijezda tada je preopterećena, a posljedica toga je da se osjećate iscrpljeno, često depresivno, imate nesanicu, mišićni tonus se smanjuje, a tjelesna masnoća raste. Funkcija štitnjače usko je povezana s funkcijom nadbubrežne žlijezde, na koju pak uvelike utječe način na koji se nosite sa stresom. Na to kako se nosite sa stresom utječe ima li vaše tijelo dovoljno hranjivih tvari da ga podnese ili ne.

Većina nas, odnosno, svi smo pod stresom. To rezultira povećanjem razine adrenalina i kortizola, a povišeni kortizol negativno utječe na rad štitnjače. Razina hormona štitnjače opada tijekom stresa, a tada zapravo trebamo više hormona štitnjače, tijekom tih stresnih razdoblja.

Kada stres postane kroničan, poplava adrenalina i kortizola koje proizvodi nadbubrežna žlijezda ometa rad štitnjače. Produljena reakcija na stres može dovesti do iscrpljenosti nadbubrežne žlijezde koja se često pojavljuje uz bolesti štitnjače.


Što sve osobe s oboljelom štitnjačom mogu učiniti za kvalitetnije spavanje?

Tradicionalni naturopati promatraju temeljne uzroke simptoma i pokušavaju ispraviti nedostatke u prehrani prije nego što se bolest pojavi. Potrebno je usredotočiti se na utvrđivanje temeljnih uzroka promatrajući tijelo u cjelosti, baš kao i okolinu. Naravno, optimalno liječenje štitnjače ključno je za osobe s problematičnom štitnjačom koje se bore s nesanicom. Međutim, postoje dodatne stvari koje treba uzeti u obzir…

Suplementi

Potrebe za suplementima razlikuju se od osobe do osobe. Posavjetujte se sa svojim liječnikom kako biste bili sigurni da su predloženi dodaci ispravni za vas. Neki od dodataka ne preporučuju se tijekom trudnoće ili dojenja. Vaša fiziologija i povijest života su jedinstveni. I vaš put do zdravlja bit će jedinstven.

Vježbanje, yoga, meditacija

Ujutro vježbajte, a navečer radite opuštajuću jogu ili meditirajate.
Pojedite međuobrok bogat proteinima nekoliko sati prije spavanja. To može osigurati L-triptofan potreban za proizvodnju melatonina i serotonina.


Trešnje

Navečer jedite trešnje. Trešnje povećavaju vlastitu opskrbu tijela melatoninom.

Orašati plodovi

Jedite orašaste plodove, bogati su selenom.

Vitamin D

Razgovarajte sa svojim liječnikom o testiranju razine vitamina D.

Vitamin A

Jedite hranu bogatu vitaminom A kao što su batat, špinat, kelj, blitva i zelje. Napomena – tamno lisnato povrće kao što je špinat, kelj, blitva i raštika je u redu, ali ima goitrogena svojstva, posebno kada se jede sirovo. Stoga pripazite da ga ne jedete u velikim količinama. Kuhanje i kuhanje na pari smanjuje goitrogeni učinak.

Kokosovo ulje

Koristite organsko kokosovo ulje u kuhanju, u smoothiejima i na koži.


Kamilica

Mala šalica čaja od kamilice nakon večere može vam pomoći da započnete proces opuštanja.

Pasiflora

Pasiflora je podrijetlom iz tropskih i suptropskih dijelova Amerike i ima dugu povijest promicanja emocionalne ravnoteže opuštanjem živčanog sustava što djeluje kao prirodno sredstvo za ublažavanje stresa i prirodna pomoć pri spavanju. Pasiflora se također koristi za ublažavanje tjeskobe.

Matičnjak

Matičnjak se smatra “umirujućom” biljkom. Također pomaže kao prirodno oslobađanje od stresa i prirodna pomoć pri spavanju. Koristio se još u srednjem vijeku za smanjenje stresa i tjeskobe, pospješivanje sna (prirodna pomoć pri spavanju), poboljšanje apetita i ublažavanje boli i nelagode uzrokovane probavnim smetnjama (uključujući plinove i nadutost, kao i kolike). Međutim, budite oprezni s matičnjakom imate li autoimune bolesti kao što je Hashimotov tireoiditis.


Kava

Nekoliko je studija pokazalo da kava  smanjuje osjećaj blage tjeskobe i simptome nesanice. Postoje anegdotalna izvješća o sposobnosti kave da to čini bez promjena u svijesti. Osobe koje konzumiraju alkohol trebale bi izbjegavati i kavu.

Valerijana

Veći broj studija ispitivao je je li biljka valerijana učinkovita u liječenju nesanice. U mnogima od njih valerijana je smanjila vrijeme potrebno sudionicima da zaspu, a u nekim je studijama produžila ukupno vrijeme spavanja i/ili poboljšala kvalitetu sna. Općenito preporučena doza je 450-600 mg uzeta oko 2 sata prije spavanja.

Melatonin

Melatonin je hormon koji se prirodno javlja u tijelu. Povezan je s reguliranjem cirkadijalnih ritmova (vaš 24-satni ciklus budnost – spavanje). Neke su studije otkrile da melatonin poboljšava san kod osoba koje boluju od depresije, kao i kod onih sa shizofrenijom. Preporučljivo je posavjetovati se s liječnikom koji ima iskustva u liječenju poremećaja spavanja razmatrate li korištenje ove ili druge biljke ili dodataka prehrani za nesanicu.

Jod

Razgovarajte sa svojim liječnikom o testiranju na nedostatak joda. Jod je ključna komponenta hormona štitnjače. Ne unosite li dovoljno joda u svoju prehranu bez obzira na to koliko je vaša štitnjača zdrava, nećete imati sirovine za proizvodnju dovoljno hormona štitnjače. Također, morsko povrće, poput algi, bogato je jodom (hijiki, wakame, arame, dulse, nori i kombu).

Omega 3

Uzimajte visokokvalitetni omega 3 dodatak s dvostruko više EPA nego DHA.

Terapija

Možete pokušati uzeti lijekove za štitnjaču neposredno prije spavanja, umjesto da ih uzmete odmah ujutro. Ovo pomaže mnogim pacijentima s oboljelom štitnjačom koji pate od nesanice, ali može i pogoršati nesanicu kod ostalih osoba. Tijelo svake osobe je jedinstveno i to treba imati na umu. Obavezno razgovarajte sa svojim liječnikom kad god promijenite način na koji uzimate lijekove.


Magnezij

Dobro je uzeti magnezij navečer prije spavanja kako bi i on pomogao  kod nesanice. Uzimanje dodataka kao što je magnezij u isto vrijeme s lijekovima za štitnjaču može smanjiti učinkovitost lijekova za štitnjaču. Odvojite vrijeme kada uzimate lijekove za štitnjaču i dodatke za 4-6 sati.

Umor

Nesanica je čest znak umora nadbubrežne žlijezde. Naše nadbubrežne žlijezde i štitnjača tako su zamršeno povezane. Jedan od načina za liječenje adrenalnog umora je korištenje adaptogene biljne formule, uključujući biljke poput Ashwagandhe i Rhodiole. One su izvrsne ljekovite biljke za nadbubrežnu žlijezdu i štitnjaču i jako su dobre u razdobljima stresa.

Problem nesanice ne razlikuje se od bilo koje druge kronične bolesti. Morate se stoga pozabaviti temeljnim problemima i uzrocima. Jedino tako ćete riješiti problem. Sretno!


Autorica: dr. Cammi Balleck

Štitnjača.hr

O životu sa štitnjačom. O životu bez štitnjače. O šarenim i sivim danima. I svemu između toga.