Blagdansko shopping ludilo samo što nije krenulo, a najbolji način kako privući što veći broj potrošača je dobar popust. Mit o “glupim Amerikancima” sada zaboravite, jer upravo su oni zaslužni za toliko spominjani Crni Petak iliti Black Friday. On se redovito obilježava dan nakon Dana zahvalnosti. Američki je to obiteljski praznik za koji je još predsjednik Lincoln odredio da se slavi četvrtog četvrtka u studenome.
Naime, nakon svakog Dana zahvalnosti slijedio je opušteni petak. Amerikanci bi uživali u udobnosti svojih domova i probavljali sve one silne purice i ostalu hranu kojom su se napunili tijekom ovog velikog obiteljskog praznika u SAD-u. No, takav scenarij nije odgovarao trgovcima koji su tada imali znatno manju prodaju nego inače. Stoga su morali osmisliti način kako privući presite ljude kako bi ipak potrošili ogromnu količinu novca u njihovim trgovinama. Najbolji je način bio ponuditi im velike popuste. I tako je nastao Crni petak, dan u kojem su trgovci iz problema ušli u ogromnu zaradu.
Prva upotreba pojma “Crni petak” nije korištena za blagdansku kupnju.
Ali, zašto baš – crni?
Prva upotreba pojma “Crni petak” nije korištena za blagdansku kupnju. Odnosila se na financijsku krizu: konkretno, na pad tržišta zlata u SAD-u 24. rujna 1869. godine. Dva zloglasna financijera Wall Streeta, Jay Gould i Jim Fisk, radili su zajedno kako bi kupili što veću količinu zlata. Nadali su se da će cijena jako porasti i da će ga moći prodati za nevjerojatnu dobit. Tog petka u rujnu gurnuli su burzu u slobodan pad. A bankrot je prijetio svima, od mešetara s Wall Streeta do običnih farmera.
Postoji priča o crnoj tinti koja se koristila u razdoblju koji je trgovcima donosio dobit, jer su najveći dio godine poslovali s gubicima. Profit su ostvarivali isključivo tijekom blagdanske sezone kupovanja koja bi započela odmah nakon Dana zahvalnosti. Trgovci su zbog toga, simbolično, u računovodstvenim evidencijama, koje su se ispisivale ručno uveli različite boje tinte. Upotrebljavali su crvenu tintu za razdoblje tijekom kojeg su poslovali s minusom, a crnu tintu za blagdanski dio godine koji im je donosio profit. Budući da ova priča nema utvrđeni povijesni izvor, ne smatra se u potpunosti točnom. Ali, spominje se kao jedna od zanimljivosti vezanih uz ovaj naziv.
Mitovi i legende o Crnom Petku
Pomalo zastrašujuća priča o nazivu Crnog Petka dolazi s američkog juga. U devetnaestom stoljeću vlasnici plantaža pamuka mogli su kupovati robove na tržnici ljudskim robljem dan nakon Dana zahvalnosti uz veliki popust. Je li ta priča nastala samo zbog imena ili je stvarna i ima li veze s današnjim Crnim petkom, teško je reći. Ali i danas postoje grupacije, naročito među afroameričkom populacijom, koje zbog toga bojkotiraju kupovinu na taj dan.
Povjesničarka Nancy Koehn s Harvarda otkrila je kako se izraz Black Friday pojavio još 1950-ih godina. Mnogi radnici izostajali su s posla dan nakon Dana zahvalnosti zbog navodne ili stvarne bolesti, pa su poslodavci taj dan prozvali Crnim petkom. Zatim, postoji priča i da su ga crnim prozvali sami zaposlenici. Jer, naporan je to i dugačak dan za trgovce koji moraju odraditi bezbroj kupaca koji upravo u šopingu odluče nadoknaditi to što su dan ranije Dan zahvalnosti proveli kod kuće sa svojim obiteljima.
Ova se priča djelomično poklapa s onom iz 1960-ih. Naime, izraz Black Friday pojavio se 1966. kada su policajci iz Philadelphie opisali kaos koji se događao nakon Dana zahvalnosti na ulicama njihovog grada. Tada se tradicionalno odigravala utakmica američkog nogometa između američke vojske i mornarice. Događaj je privlačio desetke tisuća ljudi iz okolice. Zbog toga se policajci nisu mogli odmarati i morali su aktivirati svoje pričuvne sastave. Jer, s gužvom su dolazili i kradljivci, džepari i svi ostali koji su htjeli iskoristiti situaciju.
Zlatna koka
No, s vremenom su trgovci prepoznali potencijal tolikog broja ljudi koji su kupovali sve što je bilo vezano za utakmicu, hranu, turističke proizvode.. A kasnije i sve ostalo što im se ponudilo. Zato su taj kaos počeli pretvarati u zlatnu koku. Black Friday tako postaje sinonim za profit, i to ne bilo kakav profit, već masovni profit (engl. “go into the black” i.e. make a profit).
Jednodnevna prodajna priča polako se počela širiti na cijeli vikend. Tako su nastali Small Business subota i nedjelja. Trgovine su počele otvarati sve ranije i ranije tog petka, pa mnogi Amerikanci već nakon obroka za Dan zahvalnosti odlaze pred svoj omiljeni dućan i čekaju u redu kako bi čim prije kupili željenu stvar. Posljednih nekoliko godina počeo se pojavljivati naziv Cyber Monday. On je svoje ime dobio po popustima u online trgovinama, pa se danas ova shopping groznica proširila na sva četiri dana.
Zašto čekati zadnji tren i dozvoliti da vas blagdanska kupovina optereti i postane stres?! Iskoristite pogodnosti Crnog Petka i nadolazećeg vikenda. A ostatak predbožićnog razdoblja provedite uživajući u svim veselim sadržajima na ulicama i trgovima vašeg grada, u kuhanom vinu, dobrom društvu i veselom raspoloženju.