Marie Antoinette i Elizabeta I, kraljice, vladarice, povijesne žene sa stavom, obilježile su razdoblje svojih vladavina, ne samo promišljanjem, već i vlastitim modnim izričajem. Da, moda je oduvijek bila važna. Danas se o njima snimaju filmovi i pišu knjige. Oživljava se duh prošlih vremena, a stilovi postaju izazov modnim dizajnerima koji na svoj način udahnjuju dašak suvremenosti u veličanstvene kreacije, zadržavajući pritom svu posebnost razdoblja kojem su temeljno pripadale.
Marie Antoinette
Marie Antoinette rođena je 2. studenog 1755. u palači Hofburg u Beču i odrasla je u opuštenom okruženju dvorca Schonbrun. S 20 godina, zbog udaje se odrekla svoje austrijske nacionalnosti, a njena odjeća rađena prema austrijskim modnim diktatima, sluge i nakit zamijenjeni su kićenim francuskim haljinama i francuskim dvorjanima. Francuzi su Marie Antoanettu dočekali s oduševljenjem. Bili su oduševljeni njenom gracioznošću i ljepotom. Imala je porculansku put, zlatno-plavu kosu i plave oči.
No, na dvoru je bilo drugačije. Zbog dugogodišnjih tenzija između Francuske i Austrije, brak nije bio popularan, a Marie Antoanette trošila je sve više novca na kockanje i odjeću, putovanja u Pariz, nove cipele, perike i kozmetiku. A i tradiciji je nalagala kako kraljica mora imati najsjajniju garderobu ne bi li zasjenila ostale dvorjane.
Imala je nepogrešiv ukus, a predmeti koje je posjedovala još uvijek fasciniraju. Na žalost, u vrijeme Francuske revolucije većina njezine garderobe je ili opljačkana i prodana u inozemstvo ili je zauvijek nestala. No, ostalo je dovoljno za zaključak u kakvom je luksuzu živjela.
Kolekcija odjeće Marie Antoanette bila je ogromna, a zauzimala je tri cijele sobe u dvorcu Versailles, nedaleko od Pariza. Te su sobe bile otvorene za javnost i svatko je mogao doći pogledati njezine haljine. Na njezinu se garderobu gledalo s više poštovanja nego na nju samu.
Garderoba
Garderoba Marie Antoanete bila je ograničena na 36 haljina za zimu i 36 haljina za ljeto, no kako je kraljica uživala u modi, naručivala je daleko više. Posebno je voljela haljine Rose Bertin, romantične bogate haljine privlačnih imena poput ”Indiskretno zadovoljstvo” ili ”Uznemirenost srca”.
Svako jutro kada bi se probudila prezentirali bi joj gazette des atours, debelu knjigu punu uzoraka tkanina i crteža njenih haljina, a ona bi iglama označila koje haljine želi nositi taj dan. Haljine bi zatim bile donešene u posebnoj zelenoj košari. Marie Antoanette presvlačila se tri puta tijekom dana. Prva haljina bila je svilena ili baršunasta, formalna, nosila ju je na misu. Slijedi jednostavnija, neformalna, poslijepodnevna haljina od muslina ili pamuka te na kraju raskošna haljina za večeru, koncert ili zabavu.
Marie Antoanette preferirala je lagane tkanine pastelnih boja – nježna boja limuna, golubinje siva, blijedo zelena i lila. Madam Bertin bila je vrlo inovativna u smišljanju imena za boje. ‘Incendie de l’Opera’ za crvenonarančastu, ‘Cheveux de la Reine’ za nježno zlatnu nijansu inspiriranu bojom Antoanettine kose ili ‘Caca Dauphin’ za svijetlo smeđu boju.
Frizura
Kosa je bila posebno važna za cjeloukupan dojam Marie Antoanette. No, ona joj nije bila jača strana – imala je slabu kosu i neravan razdjeljak, a i u djetinstvu je nosila jednostavne frizure s pregršt kovrča koje su slobodno padale.
Kada je 1770. napustila svoju domovinu, prošla je kroz stilsku transformaciju, od austrijske jednostavnosti do francuske pomodnosti. Dolaskom u Versailles, dobila je na uslugu pariškog frizera Sieur Larsenneura i promijenila stil.
Marie Antoanette 1774. postaje kraljicom, a novi frizer Léonard potpuno je prilagodio frizuru njenom novom položaju. Počela je nositi vrlo visoke frizure s mnoštvom ukrasa – bisera, cvijeća, dragog kamenja i drugih prigodnih ornamenata.
U kasnim 1770-ima Marie Antoanetti zbog stresa počinje otpadati kosa. To je bila prekretnica za novi i drugačiji stil frizure – jednostavniji, prirodniji izgled i kratku, perjastu frizuru nazvanu coiffure ŕ l’enfant.
S rođenjem kćeri, Marie Antoanette se povlači u privatnost dvorca Petit Trianona, svoje skupe i raskošne dvorske haljine zamjenjuje jednostavnim bijelim muslinom, a dragulje na kosi – slamnatim šeširima.
Lice
Marie Antoanette posebno je njegovala lice i kožu. Spavala je s rukavicama obloženim voskom, ružinom vodicom i bademovim uljem. Kosu je prala otopinom šafrana, sandalovine i rabarbare. Prije nanošenja šminke, lice je pažljivo čistila Eau Cosmetique de Pigeon, zatim Eau des Charme i naposlijetku, Eau d’Ange – nježno bjelilo. Budući je svijetla put tada bila znak pripadnosti visokom društvenom sloju, na lice je stavljala bijelu boju, mirisni puder i rumenilo na obraze.
U Europi se puder kao šminka pojavljuje u 16. stoljeću, zahvaljujući kralju Luju XV. koji ga je i popularizirao na dvoru. Uz svjetlu put i iznimno ružičaste obraze, rođen je prvi make up trend povezan s puderom u Europi.
Štapiće s mirisom ruže, karanfile i vanilije koristila je za sjaj usana, obrva i trepavica. Veliki je naglasak stavljala na mirise. Njene su sobe uvijek mirisale na svježe cvijeće, potpourri, ulja i mirisne vrećice. Posebno je voljela miris cvjetova naranče, limuna, ruža, lavande i ljubičica, irisa, jasmina, ljiljana, cimeta i korijandera. Neuobičajeno za to vrijeme bilo je Marie Antoanettino inzistiranje na čestim kupkama. U Versaillesu još uvijek postoji njezina kupaonica s golublje sivim kosim podom kako bi voda mogla otjecati. Njezin perfumer Fargeon osmislio je posebno za nju bain de modestie kako bi imala potpunu privatnost. U kadi je sjedila na jastučiću i kupala se u vodi s uljem slatkog badema, lanom, sljezom i laticama ruža. Prala se s muslinskim jastučićima i sapunima od bilja, jantara i bergamota.
Elizabeta l
Engleska kraljica Elizabeta I. rođena je 7. rujna 1533. godine. Kćer Henria VIII. i Anne Boleyn, bila je šesta i posljednja vladarica iz dinastije Tudor, koja je vladala 44 godine. Njena je vladavina bila obilježena jačanjem engleske moći i utjecaja u svijetu, kao i religioznim previranjima u samoj Engleskoj. Vrijeme njezine povijesne vladavine nazivaju Zlatnom elizabetanskom erom. Narasla je ekonomska moć Engleske, a cvjetale su znanost, filozofija i kultura. Opisivana je kao stroga i razdražljiva vladarica.
Garderoba
Kraljica Elizabeta I. bila je veliki sljedbenik mode. Dok je privatno voljela nositi jednostavne haljine, u javnosti se odijevala raskošno. U elizabetansko doba odjeća je bila simbol socijalnog statusa, te se svatko morao odijevati prema svom položaju u društvu. Sukladno tome, kraljica se odjevala veličanstvenije od ostalih. Nitko joj nije smio konkurirati u oblačenju. Zadaća dvorskih dama bila je nadopuniti izgled kraljice, a ne ga zasjeniti. U kasnijim godinama vladavine, sluškinje su nosile haljine običnih boja, poput bijele, sive ili srebrne. Kraljica je nosila haljine svih boja, a favoriti su joj bile crna i bijela, te je dosta često nosila haljine tih boja. Haljine su joj bile raskošno ručno izvezene sa svim vrstama niti i ukrašene dijamantima, rubinima, safirima i svim vrstama dragog kamenja.
Nakit
Kako bi upotpunila svoj izgled, kraljica je nosila lepezu, naušnice, dijamantnu ili bisernu ogrlicu, broš i sat. Robert Dudley, Elizabetina ljubav i dugogodišnji prijatelj, poklonio joj je narukvicu na kojoj je bio sat i to je prvi poznati ručni sat u Engleskoj. Kao i većina žena, nosila je i mali molitvenik pričvršćen za pojas.
Za izlazak na otvoreno, kraljica je nosila bogate ogrtače od baršuna, rukavice od tkanine ili kože. Za toplih dana nosila je šešir kako bi zaštitila svoju bijelu put od sunca. Za lov ili jahanje nosila je udobnu odjeću koja joj je olakšavala kretanje i čizme.
Elizabetinu odjeću karakteriziraju talijanski ovratnik, poljska dekoracija, francuski farthingale i španjolska ozbiljnost.
Naravno, kraljičin izgled ne bi bio potpun bez šminke. U ranim godinama koristila je šminku vrlo umjereno, ali nakon što je preboljela velike boginje 1562. počinje koristiti puno šminke kako bi prikrila ožiljke. Lice je bojala mješavinom olova i octa kako bi izgledalo što svjetlije. Stavljala je rumenilo na obraze, a usne je bojala crveno. Kako bi joj čelo izgledalo duže, brijala je obrve i liniju koja obilježava prirodan kraj kože na licu. U to je doba bilo moderno nositi periku, najčešće crvene boje, pa ju je i kraljica nosila još od mladih dana.
Kraljica je imala značajan utjecaj na modu svoga doba i poticala je svoje dvorjane da se lijepo oblače, ali nikako da zasjene njenu ljepotu i stil.
Standard povijesne ljepote bio je drugačiji, sama moda bila je znatno drugačija, ali i Elizabeta I. i Marie Antoanette bile su i ostale povijesne modne ikone razdoblja u kojem su živjele i vladale.