Okrunjen Adventom, domaći turizam bilježi još jednu rekordnu godinu u broju turističkih dolazaka i noćenja, a svi oni koji su putovali Lijepom našom ovih blagdana, znaju kako turista i sada ima svugdje te kako se malo-pomalo brišu sezonske navike gostiju koji cijene prirodne, ali i sve ostale ljepote Hrvatske.
Moglo bi se reći kako nas je prošla, 2017. godina, naučila da možemo više i pokazala smjer u kojem bi se trebao kretati domaći turizam. Ponekad nam je dala i po prstima, opominjući nas kako više pažnje moramo posvetiti edukaciji stručnjaka i djelatnika u turizmu te kako ljude koji rade u ugostiteljstvu treba platiti više i pružiti im bolje uvjete rada.
Doživjeti destinaciju “iznutra” i otkriti lokacije nenavedene u turističkim vodičima, za mnoge je turiste motiv putovanja.
Naučila nas je i da moramo pratiti svjetske turističke trendove kako bi ostali konkurentni na globalnom turističkom tržištu.
Rast broja međunarodnih putnika na svjetskoj razini je ogroman, primjerice, samo u listopadu 2017., zemlje europskog Mediterana bilježe porast od 7 % stranih gostiju i to se odnosi na sve destinacije, uključujući Hrvatsku.
Svjetski turistički trendovi koje usvojimo, znače i suzbijanje sezonalnosti domaće turističke ponude te više prihoda od turizma za sve uključene u turizam, pa tako i domaćine, pružatelje usluga smještaja u domaćinstvima. No, što je to na što svi koji se bave iznajmljivanjem apartmana moraju posebno paziti u budućnosti?
1. Tehnologija u turizmu
Tehnologija je u turizmu prisutna već desetljećima i ovakav rast turističkih putovanja bio bi nezamisliv da nije razvoja tehnologije koja omogućava brzu razmjenu podataka i rezervacija. Za domaćine tehnologija ne znači samo prisutnost na internetskom tržištu i na društvenim mrežama, oglašavanje na stranicama internetskih oglašivača smještaja, web stranice i brze rezervacije. Tehnološki trendovi se mijenjaju i svaka godina donosi novitete koji podižu kvalitetu turističkih usluga i tjeraju nas na konstantno učenje i unaprjeđivanje vlastite ponude.
Protekla godina je donijela nekoliko zanimljivosti koje polako, ali sigurno, kucaju na naša vrata. Virtualna stvarnost (virtual reality – VR) svakako je jedan od trendova koje ne smijemo zanemariti. Velike hotelske kuće nude mogućnosti virtualnih tura s opcijom razgledavanja smještajnih kapaciteta 360 stupnjeva, što, osim doživljaja prostora, gostu daje i osjećaj sigurnosti, sve vrijednije valute u turizmu. VR tehnologija je još uvijek relativno skupa i nedostupna širim masama, ali je izvjesno da će se to promijeniti s daljnjim razvojem tehnologije. Dotad, uvrstimo video prezentaciju svojih objekata u kanale internetske komunikacije s gostima. Iskoristimo tehnološka postignuća kako bismo pojednostavili svoje poslovanje, a gostima ponudili usluge koje očekuju od suvremenih pružatelja usluga u turizmu. Tu su još i brojne tehnološke prednosti, a jedna od onih koju je najlakše usvojiti i koja je već sada gotovo nezaobilazna je lakša komunikacija s gostom preko chat platformi poput Facebook messengera, Vibera, Skypea i drugih.
2. Dodatne pogodnosti uz smještaj
Trendove u turizmu diktiraju gosti, ali i hotelska industrija. Odsjedanje kod domaćina je sve popularnije, jer gosti sve češće traže lokalna iskustva i upoznavanje destinacije očima lokalaca, ali hotelska industrija čini sve kako bi privukla i zadržala goste i tako osjetno utječe na globalne turističke trendove. Noćenje u apartmanima, kod domaćina, uz hotelske blagodati, novi je izazov za domaće privatne iznajmljivače. Jer, konkurentni nismo kada spustimo cijene, već naprotiv, onda kada držimo svoje cijene smještaja, ali u njih uključimo dodatke poput vrhunske opreme u kuhinji, prijevoza, bazena, saune, obroka, izleta, popusta na posjete muzejima i restoranima, sadržaje za djecu ili bilo što drugo što dodaje vrijednost odmoru gosta i izdvaja našu ponudu iz mora sličnih unutar naše destinacije.
3. Direktan booking smještaja
Direktne rezervacije jedan su od trendova koji se vraća ponovo na velika vrata. Ništa ne može zamijeniti direktan kontakt s domaćinom kojega gost upoznaje već pri prvoj razmjeni poruka, bilo da se radi o komunikaciji e-mailom, chat platformama ili telefonom. Sigurnost je sve cjenjenija u turizmu, a direktan kontakt podiže razinu sigurnosti – gost se osobno uvjerava u vjerodostojnost ponude, a domaćin se lakše osigurava od otkazivanja rezervacije u posljednji čas.
Osim toga, direktno bukiranje je rezerviranje bez provizija posrednika što znači povoljnije cijene smještaja za gosta, a domaćinu dozvoljava bolju politiku cijena i uključivanje dodatnih pogodnosti u ponudu za izvjestan dodatak na osnovnu cijenu smještaja.
4. Local experience
Doživjeti destinaciju “iznutra” i otkriti lokacije koje nisu navedene u turističkim vodičima, za mnoge je turiste motiv putovanja i način da se osjete ispunjenima i zadovoljnima odabirom destinacije i smještaja. Domaćin ima priliku tu želju svojim gostima ispuniti, pružiti im jedinstveno iskustvo pogleda na destinaciju svojim očima, preporučiti najbolja, a skrivena mjesta u destinaciji i oko nje.
5. Nišna ponuda – specijalni oblici turizma
Agroturizam, cikloturizam, volonturizam, dentalni turizam i drugi specijalni oblici turizma dobar su način brendiranja domaće smještajne ponude i povećanja popunjenosti apartmana. Kako? Štos je u tome što nišna turistička ponuda ima točno određenu ciljnu skupinu gostiju i usmjereni marketing – tako smo sigurniji da ćemo prilikom reklamiranja svojih smještajnih kapaciteta doprijeti do publike koja upravo takav smještaj traži.
Na otoku na kojem nema ni ambulante, sigurno nećemo promovirati dentalni turizam, ali se možemo pronaći u niši agroturizma ili cikloturizma. Dodatno unaprjeđenje kvalitete smještaja u smjeru nišne ponude koja odgovara ponudi naše destinacije, dobar je put ka brendiranju smještaja i boljoj promociji. Primjerice, ako ste uložili u spremište za bicikle, alat za popravak bicikala i drugu opremu, potražite i bike friendly oznaku kako biste udruženim oglašavanjem s nositeljima slične oznake, povećali vidljivost vaše ponude na cikloturističkom tržištu.
Gostima je potrebno dati osjećaj sigurnosti te osigurati i njih i njihovu imovinu od posljedica nezgoda.
Ne očekujte rezultate preko noći, prepoznatljivost ponude se gradi i zahtjeva dugotrajan angažman u javnim udrugama, na internetskim stranicama oglašivača smještaja i društvenim mrežama. Jednom kada izgradite prepoznatljivost, manje ćete sredstava i energije ulagati u promociju, a rezultati neće izostajati.
6. Ulaganja u ljude u turizmu
Turizam su ljudi, ljudi koji prepliću priče od kojih je satkan doživljaj svakoga turista. Ulaganja u ljude su nužna kako kvaliteta turističke ponude u Hrvatskoj ne bi padala. Već je poznato kako se iduće sezone očekuje deficit radnika u ugostiteljstvu te kako dozvoljena kvota od 1860 radnih dozvola za strance u turizmu neće popuniti prazninu koja je ostala za brojnim Hrvatima koji su napustili zemlju u proteklih nekoliko godina. Hrvatskoj su potrebni kvalitetni edukacijski programi za obrazovanje turističkih stručnjaka, ali i konkretni programi potpora za zapošljavanje u turizmu kojima će se osigurati veće plaće i bolji uvjeti rada ugostiteljskih djelatnika. Često zaboravljamo jedno od najznačajnijih ulaganja – svaki domaćin bi trebao ulagati i u sebe. Bavite li se najmom apartmana, počastite se putovanjem i noćite kod drugih domaćina, vidite kako to rade naši susjedi u konkurentskim zemljama. Uplatite tečaj jezika, radionicu digitalnog marketinga, posjećujte sajmove i turističke forume, informirajte se i učite – učenje nikada ne prestaje, a zadovoljstvo zbog dobro uloženog vremena i novca neće izostati s prvim rezervacijama vašeg kalendara raspoloživosti smještaja. Ulažite u sebe.
7. Važnost recenzija smještaja
Recenzije smještaja najvažniji su prodajni alat i putokaz kroz želje gosta. Što je u našem objektu dobro, a što bismo mogli popraviti, što dodati, što oduzeti. Čitajmo i uvažavajmo recenzije svojih gostiju kako bismo podigli kvalitetu svoje smještajne ponude i povisili ocjene svojeg objekta. Naučimo odgovarati na negativne ocjene gosta i poticati goste na pozitivne komentare za što veću vidljivost i popunjenost naših apartmana.
9. Sigurnost u turizmu
Sigurnost u turizmu širok je pojam – od online prijevara, preko osiguranja u turizmu, do terorizma. Činjenica je kako brzorastuća industrija, poput turizma, privlači i brojne kriminalce te su žrtve kriminala, podjednako i domaćini i turisti. Svaki domaćin treba imati na umu kako je osjećaj sigurnosti gosta izuzetno važan jer se gost “nalazi na našem terenu”, u destinaciji je koju najčešće ne poznaje i u mjestu gdje ima samo jedan kontakt, a taj jedini kontakt su najčešće domaćini, vlasnici apartmana. Stoga je gostima potrebno osigurati osjećaj sigurnosti, osigurati i goste i njihovu imovinu od posljedica nezgoda. Posebnu pozornost treba posvetiti i zaštititi od mogućnosti internetskih prijevara. Sve su češći slučajevi krađe identiteta iznajmljivača – prevarant preuzme podatke iznajmljivača i s identične adrese komunicira s gostima, naplaćuje akontacije za smještaj, dogovara novčane transakcije. Oprez je potreban prilikom otvaranja svakog upita i kontakta putem chat platformi. Ne treba otvarati sumnjive poveznice niti dijeliti svoje osobne podatke.
8. Horizontalno povezivanje unutar destinacije
O povezivanju s ostalim iznajmljivačima unutar destinacije puno se priča. Ako ste iznajmljivač, učlanite se u lokalnu udrugu iznajmljivača ili onu za promicanje kulturne baštine, povežite se sa susjedom koji uzgaja povrće ili ima restoran, ribarom koji donosi svjež ulov jutrom ili lokalnim proizvođačem prirodne kozmetike, krajnje je vrijeme da to učinite. Sinergija poduzetnika unutar destinacije, odnosno horizontalna umreženost u turizmu je ključna za jaču prepoznatljivost turističkog mjesta i bolje poslovanje svih subjekata u turizmu.
10. Iskrenost i turizam
Iako posljednja, iskrenost nije najmanje važna. Mogli bismo čak reći da je iskrenost najvažnija lekcija kojoj nas je podučila 2017. godina. Iskrenost se ne može odglumiti, ali se može vježbati. Iskrenost je temelj svakog od navedenih trendova, ona je jamstvo sigurnosti, put do dobrih recenzija gosta, osnova svakog lokalnog doživljaja, prepoznatljivost ponude i temelj umrežavanja na lokalnoj i globalnoj razini.
Iskrenost vježbamo ulažući u sebe. Ona izvire iz samopouzdanja. Učimo o gostoprimstvu i trendovima o turizmu, upoznajmo i naučimo cijeniti vrijednosti svoje destinacije.
Svaka nova vještina koju usvojimo pomaže nam ispričati iskreniju priču o ljepotama destinacije i kvalitetama naše turističke ponude. Budimo pokretači turističkog razvoja i iskreni sudionici povezivanja naše zajednice za uspješniju turističku priču u 2018. godini i onima koje ju slijede.