Dugogodišnjoj stagnaciji nekad omiljene gradske lokacije za opuštanje i druženje došao je kraj. Na veliku radost nostalgičara za bogatom poviješću metropole javnosti će uskoro biti predstavljeno novo ruho Kavkaza.
Ne kod kuće, a ipak doma
„Ne kod kuće, a ipak doma”, stara je bečka izreka o kavani. Ona u jednoj rečenici sažima pravo značenje te srednjoeuropske, pa samim time i hrvatske institucije.
Legendarna Kazališna kavana reputaciju kulturne oaze Zagreba može zahvaliti uglednim piscima i umjetnicima koje je ugošćivala, Matoša, Ujevića, Šimića i Krleže, ali i položaju u najužem centru grada, nasuprot zgrade HNK. Kavkaz nije zaobišla ni novija povijest. Kao dio trokuta Kavkaz – Zvečka – Blato, kavana je svoj vrhunac doživjela upravo za vrijeme trajanja Novog vala. Ipak, posljednjih je godina izgubila nekadašnji sjaj. No, odlučio ga je ponovno udahnuti novi vlasnik, zagrebački poduzetnik Tomislav Rajić u suradnji s projektanticom, arhitekticom Mirtom Mujačić Đaković.
„Stvaranje novo-stare Kazališne kavane bio je izazov ponajprije zbog zatečenog stanja. Mnogi prolazi bili su zazidani, podrum i stepenice van upotrebe i slično. Stoga smo odlučili krenuti u smjeru vraćanja nekih arhitektonskih detalja iz prošlosti, otvaranja i naglašavanja svih triju etaža uz korištenje prirodnih materijala. Sve s ciljem naglašavanja elegancije i svevremenske dimenzije cijelog prostora. Željeli smo vratiti kulturu u grad. I ponovno povezati kavanu s kazalištem i dati joj značaj koji zaslužuje. Također, nadamo se potaknuti još ovakvih projekata diljem grada“. Ističe ovo Mirta Mujačić Đaković, koja je ovaj projekt odradila zajedno s kolegicom Nikom Fatović.
Povezanost kavane i kazališta
Snažna povezanost kavane s kazalištem istaknuta je u svakom kutku Kavkaza. Od originalnog rukopisa Vatroslava Lisinskog apliciranog na stropu iznad ulaza, do brojnih plakata za predstave iz povijesti HNK, povijesnih fotografija i originalnih nacrta HNK kojima su ukrašeni zidovi. Za osmišljavanje vizualnog identiteta i prikupljanje povijesne građe iz arhiva HNK i HAZU bio je zadužen stručni tim agencije Kuharić Matoš, koji je dizajnirao i novi logo kavane.
„Kazališna kavana spada među najvažnije prostore povijesnog centra Zagreba. Iako je u svojoj 120-godišnjoj povijesti promijenila više stilova, ostala je urezana u kulturnu baštinu Zagreba kao poznato okupljalište intelektualaca, umjetnika i boema. Stoga nam je cilj bio bio osmisliti vizualni identitet koji će komunicirati povijesno nasljeđe i povezanost s hrvatskim kazalištem. Isto tako, podsjetiti na zlatno doba Kavkaza te njegovo ponovno rađanje u prostoru trenutno jedine prave gradske kavane“, poručuju Luka Kuharić, Pavao Kuharić i Bojan Matoš.
Kavana, restoran i vinski bar
No, izgled interijera i vanjske preinake prostora nisu jedine novosti u konceptu Kazališne kavane, koja je s uređenjem dobila i neke nove sadržaje. Unutar 500-tinjak kvadrata novog Kavkaza smjestio se i restoran/vinski bar. U prostoru će se izmjenjivati i razne postave izložbi vezanih uz kazalište, za što je zadužena ugledna kostimografkinja Dženisa Pecotić.
„Uz izložene artefakte kao što su kostimi, skice i scenografske makete, velika novost je i novoosmišljeni prostor u podrumskom dijelu kavane nazvan „Kazališni put“. U njemu će se najavljivati premijere, evocirati uspomene na neke sjajne predstave i njihove autore uz pomoć kostimografskih i scenografskih elemenata te ugošćivati umjetnike raznih profila. Posebnu pažnju posvetili smo i odorama konobara. Dizajnirane su s detaljima kazališnog zastora koji svim umjetnicima tako puno znači“ ističe Dženisa Pecotić.
Stoga, zavirite u prostor na uglu Masarykove i Trga Republike Hrvatske i ponovno otkrijte mitsku privlačnost Kavkaza.