Modno (ne)osviještena

Priznajem, ne pratim naročito modne trendove. Tako sam nekada, kad su u trendu bili četvrtasti, furala okrugli oblik noktiju. Crveni ruž kad su dominirala nude sjajila za usne. Trapez umjesto skinny kroja traperica. Potpuno svjesna svoje namjerne neosviještenosti, birala sam ono što mi se sviđalo. Što se mene tiče, sve je to moderno, ali u pogrešno vrijeme. Naravno da bi mi modni znalci održali lekciju kako je moderno samo ono što je aktualno. Vjerojatno bi mi rekli da sam passé, staromodna i dosadna. U svakom slučaju ne mislim da je to uvreda. Jer ja, definitivno, nemam ambiciju postati fashion victim.

Bombarduju nas terminima poput: fashion victim (žrtva mode) old-fashioned (staromodan) trendsetter (onaj koji postavlja trendove) must have (moraš imati) i sl. O besmislenom i smiješnom značenju ovih termina dalo bi se raspravljati. Sasvim je jasno da nemam želju postati žrtva mode, jer da bih to bila, moram slijepo pratiti modne trendove, kako i sama definicija kaže. Nisam spremna na takva odricanja, financijski, psihički, a i nije mi u fokusu interesa. Velik je teret pratiti trend, jer trend se tako brzo mijenja, pa sve što je ovog proljeća moderno, narednog se već smatra neupotrebljivim. To je jedan od razloga zašto modne diktate smatram smiješnima i površnima, jer variraju od tzv. must have do krpe za čišćenje (a sasvim može proći više sezona). Valjda zato odjeću od milja i zovu krpice.

Biti siguran u sebe i svoju vrijednost iznad je svake površnosti, baš kao i nenadmašna klasika koja traje unatoč modnim trendovima.

Pa, ako su krpice, čemu tolika frka i osuđivanje nekoga  tko je démodé. Odgovor je u profitu, zato me ne čudi što modna industrija zarađuje velike svote zahvaljujući nametanju svega što je „moderno“. Dok nove kolekcije pristižu, neophodno je napraviti prostor da se prodaju, a to je najlakše formulom odbacivanja „starog“ radi „novog“.

Princip “kruženja”

Zanimljivo je da moda funkcionira po principu „kruženja“. Moderno je ono što je prije 20 godina bilo u trendu, obično se radi o varijacijama na istu temu. Zato mi je termin “staromodan” apsurdan, jer „stara moda“ uvijek ima priliku postati aktualna. Dakle, upitna je i sama kreativnost modnih dizajnera, jer je već postalo pravilo da se zbog nedostatka inspiracije vremenom vrijeme smjenjuju jedne te iste stvari. Tako nas iz sezone u sezonu bombardiraju terminom must have, uvjeravajući nas da nam život nema smisla ako nemamo baš takvu torbu, cipele ili sunčane naočale. Riječ je o vrlo surovoj propagandi koja je, pretpostavljam, uspješnija kod osoba labilnog karaktera, niskog samopouzdanja i podložnih mišljenju okoline.

Sve je moderno, ali u pogrešno vrijeme.

Trendsetter je netko tko postavlja trend, tako što prati modu, ali se izdvaja svojim stilom. Naravno, to ne može postati bilo tko, već isključivo modno osviještene osobe iz jet-set svijeta. Dovoljno popularne i loncem na glavi zadiviti svoje fanove, koji ih nakon toga doslovno kopiraju. Opet je riječ o nametanju i ispiranju mozga, jer možda taj lonac odlično stoji Lady Gagi, ali ne i meni.

Svrha mode

Dolazimo do pitanja je li moda sama sebi svrhom i ima li uopće veze sa skladom u odijevanju? Jer, određene boja i kroj ne stoje svima podjednako, ma kako moderna bila. Znači li to da moda ne može odgovarati svima u isto vrijeme u smislu nosivosti? Ako je tako, onda u svojoj namjeri da nametnu modna pravila, modni stručnjaci ne samo da teže uniformnosti, nego nas i diskriminiraju.  Pritom je, usudim se reći, bolesno 34 smatrati brojem ženske konfekcije.

Modni dizajn u kreativnom, inovativnom i umjetničkom smislu izuzetno cijenim. Ali, ne i modnu industriju kojoj je cilj isključivo profit, služeći se metodom nabijanja kompleksa svima koji iskaču iz modnog kalupa. Na ovom nam je svijetu zadatak pronaći ono što nas ispunjava, sviđa nam se i što smatramo lijepim i vrijednim. Tako je i sa stilom odijevanja. Svatko od nas traži ono u čemu se najbolje osjeća. Barem bi tako trebalo biti, jer sve ostalo je pokušaj da zadivimo druge ili skrenemo pažnju na svoj izgled.

Biti u trendu

Je li i u kolikoj je mjeri važno biti u trendu? Vjerujem da je važno onoliko koliko nam je tuđe mišljenje važnije od naše udobnosti i našeg vlastitog ukusa, koji se često ne poklapa s onim što je aktualno na modnoj sceni. Fizički izgled najosjetljiviji je dio naše taštine, zbog čega često i lako padamo pod utjecaj drugih. Biti siguran u sebe i svoju vrijednost iznad je svake površnosti, baš kao i nenadmašna klasika koja traje unatoč modnim trendovima.

Stil, moda i duhovnost – isključuju li se međusobno?

5 legendarnih modnih lekcija Coco Chanel

 

Anela Merdanović

Strijelac u neumornoj potrazi za smislom, transformacijom i slobodom.

WordPress Ads