Treći četvrtak u studenome predviđen je za kušanje mladog vina. Osmislili su ga naravno Francuzi, i čak je zakonom bio određen kao vrijeme kada se ta vinska poslastica smjela početi točiti. Francuska ležernost i popularnost zdravica uz mlado vino proširile su se svijetom. Organiziraju se posebne svečanosti, festivali, a u Francuskoj se svetkovine znaju protegnuti i na čitav vikend. Kod nas taj veseli običaj živi već nekoliko godina, a vinski trgovci i ugostitelji trude se vinoljupcima već od jutra ponuditi prve kapljice ovog vina koje ime duguje pokrajini u kojoj je rođeno.
Beaujolais naravno nije sorta; potječe od gammaya, a rade ga u raznim varijantama, od brzo potrošnog vina pa do ozbiljnih uradaka koji će uspješno dozrijevati godinama.
Kako se dogodilo da je mlado vino doživjelo takav procvat na vinskoj karti svijeta?
Priča kreće krajem 19. stoljeća u istoimenoj francuskoj vinskoj regiji – vinari bi natovarili kočije mladim vinom, koje je završilo fermentaciju, i krenuli put obližnjeg Lyona. Usprkos mladosti, vino je zbog svoje voćnosti i pitkosti vrlo brzo steklo popularnost među lokalnim pukom. Do njegova širenja izvan regije dolazi tek krajem drugog svjetskog rata kada njegova popularnost pronalazi put do pariških bistroa, a potom i izvan granica Francuske. Krajem pedesetih godina prošlog stoljeća uzbuđenje oko dolaska mladog vina je počelo rasti. No, pravu slavu mu je priuštio tek trgovac i proizvođač vina Georges Duboeuf, kralj Beaujolaisa, iz čijeg podruma i danas izlazi najbolji Beaujolais. On je vješto iskoristio potencijal lokalnog običaja te ga odličnim promocijama i marketingom prometnuo u svjetski običaj.
Četvrtak nije slučajno odabran
Kako bi Amerikancima uspješno predstavio Beaujolais Nouveau, prve je boce prevezao Concordom (1982. godine) ne bi li što brže dohvatio taj poseban trenutak otvaranja na stotine boca točno minutu iza ponoći. Uspjeh je bio zagarantiran! Ubrzo je odučeno da datum puštanja u opticaj bude treći četvrtak u studenome. A četvrtak nije odabran nasumce, nekakvim pukim slučajem. Namjera je da slavlje, veselice i festivali potraju cijeli vikend.
Nekoć je minutu iza ponoći započinjala utrka za što bržom isporukom vina, transportirao se svim mogućim prometnim sredstvima. To slatko iščekivanje, utrka s vremenom, davalo je dodatnu popularnost i atraktivnost priči oko Beujaloisa Noveaua. Danas se zapečaćeni sanduci dostavljaju na vrijeme, pa ga obzirom na vremenske zone prvi otvaraju u Novom Zelandu, a posljednji u Kaliforniji.
Voćno, sočno i pitko vino
Sorta grožđa koja se upotrebljava za Beaujolais je crna sorta gamay. Čim se grožđe pobere (berba počinje u kolovozu), započinje odbrojavanje. Svega deset tjedana prolazi od grozda do čaše. Beaujolais Nouveau je vino tankog i slabog tijela, vrlo voćno i sočno, pitko, s niskim alkoholom. Svoju pitkost duguje tzv. jagodnom vrenju pomoću kojega čuva svježinu i voćnost, bez izlučivanja gorkog tanina iz kožice. Idealno je poslužiti ga rashlađenog na 13 C jer će se tako najbolje uživati u njegovoj nebrojeno puta otpjevanoj lepršavosti i avanturizmu. Uz njega se mogu poslužiti različite vrste sira i suhi zalogajčići.
Vrijeme je za slavlje
Uz Beaujolais nema velikih vinskih priča, dubokih misli, analiza okusa i aroma. To je vino koje podrazumijeva ispijanje u dobrom i veselom društvu, a količine se kada je to vino u pitanju – ne broje! Stoga, ohladite ga na idealnu temperaturu, svratite u vaš omiljeni wine bar, okružite se dragim ljudima i nazdravite uz širok osmijeh jer – Le Beaujolais Noveau est arrivé!