“ITEMS: Is Fashion Modern” naziv je prve izložbe prestižnog muzeja moderne umjetnosti MoMA u New Yorku, otvarne 1. listopada, a za koju je poznata zagrebačka dizajnerica Lana Cavar, u tandemu s američkom kolegicom Natashom Chandani, dizajnirala koncept i dizajn prateće publikacije.
Da se priključe projektu, Lanu i Natashu pozvale su svjetski utjecajne kustosice za dizajn i arhitekturu Paola Antonelli i Michelle Millar Fisher, impresionirane njihovom knjigom ‘Thanks for the View, Mr Mies’ iz 2012.
Dizajnerice su, zajedno s kustosicama, publikaciju osmislile kao svojevrsnu enciklopediju 111 ključnih odjevnih predmeta. Riječ je o odjeći koja je obilježava današnjicu i današnji način odijevanja: mala crna haljina, kožna jakna, Levi’s traperice, slavne majice ‘God Save the Queen’ Vivienne Westowood, Jamie Reida i Malcolma McLarena iz 1977. godine i dr.
Ilustracije stereotipa svakog modnog predmeta za katalog izložbe osmislila je Narcisa Vukojević iz Zagreba.
Lana Cavar kaže kako su Natasha i ona od strane kustosica dobile samo uputu o osnovnoj ideji izložbe te da tekstovi, fotografije i sama struktura publikacije nisu bili prethodno definirani. ‘Pred nama je bio izazov, dobile smo potpuni “carte blanche”!’ kaže Lana.
Osnovni zadatak bio je definirati na koji način komunicirati taj složeni projekt, strukturu i tipologiju publikacije, no umjesto uobičajene muzejske monografije, u kojoj se na svakoj stranici obično nalazi jedna reprezentativna reprodukcija s velikom bijelom marginom, predložile su svojevrsni hibrid između enciklopedije i modnog magazina, organiziran abecednim redom, gdje se predmeti nižu jedan za drugim.
‘Sugerirale smo da se svaki predmet predstavi s više manjih dokumentarnih fotografija iz njegova ‘stvarnog života’. Cilj nam je bio da po svaku cijenu izbjegnemo kataloške fotografije i pružimo legitimitet predmetima tako što ćemo izravno pokazati njihovo prisustvo u svakodnevici i raznim povijesnim trenucima’, napomenula je.
Izložba “ITEMS: Is Fashion Modern” otvorena je do 28. siječnja iduće godine.
Kako bi predmete smjestile u suvremeni kontekst i približile modnoj niši, predložile su svojevrsne inscenacije modnih editorijala, koje su po izboru kustosica snimili modni fotografi Omar Victor Diop, Bobby Doherty, Catherine Losing, Monika Mogi i Kristin-Lee Moolman.
Iako su odstupile od očekivanja organizatora izložbe, Lana kaže kao je na kraju ipak odobren njihov koncept:
“Nakon prve prezentacije bilo nam je jasno da su u MoMA-i očekivali konzervativniju publikaciju, međutim, svidio im se naš koncept i odmah smo krenuli na posao koji je u punom intenzitetu trajao nešto više od godinu dana. Teško mi je zamisliti da bismo knjigu poput ove mogle realizirati s nekom manjom institucijom, jer se doista radi o ambicioznom pregledu mode danas koji je tiskan u čak 16 000 primjeraka!”
O Lani
Lana Cavar suosnivačica je nekadašnjeg studija Cavarpayer, prepoznatog prije svega po radovima na području kulture. Od 2004. godine, kada odlazi na postdiplomski MFA studij na prestižnom sveučilištu Yale, njezin je rad obilježen brojnim suradnjama na internacionalnoj razini, kao i snažnijim usmjeravanjem prema eksperimentalnoj dizajnerskoj praksi.
Na Izložbi hrvatskog dizajna 1516 koja je 2016. održana u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt, osvojila je obje nagrade u kategoriji vizualnih komunikacija, za vizualni identitet Hotela Adriatic (zajedno sa Marinom Krstačićem Furić em i Anom Tomić) te za vizualni identitet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, koji je nagrađen kao ukupno najbolji radu s područja vizualnih komunikacija (nagrada ICO-D).
Na posljednjem izdanju internacionalne izložbe ZGRAF 12 održanoj u siječnju 2017. u Zagrebu, nagrađena je za publikaciju ‘Thanks for the View, Mr. Mies’.
FOTO: promo, FB