Odavno je uočeno da preuzimamo karakteristike osoba o kojima razmišljamo i o kojima pričamo. Stoga čak i psiholozi savjetuju da se razmišlja i razgovara o uspješnim i ispravnim ljudima. Ali, što je više egoizma i zavisti u nama, to nam je teže govoriti dobro o nekome. Moramo npr. naučiti nikoga ne kritizirati. Oni koji nas kritiziraju daju nam svoju pozitivnu karmu i oduzimaju našu, lošu. Stoga su stari zapisi Vede oduvijek vjerovale da je dobro kada nas se kritizira.
Kako govor djeluje na našu sudbinu? Kaže se da, ako nešto planirate ili želite učiniti, nikome to nemojte reći. Čim ste razgovarali o tome, 80% je manje vjerovatno da će se to dogoditi, posebno ako ste to podijelili sa zavidnom, pohlepnom osobom. Zašto, dakle, ljudi koji malo i promišljeno govore više postižu? Zato što ne gube energiju.
Drugo jednostavno pravilo povezano s govorom je da, ako smo nekome učinili nešto dobro i hvalili se time drugima, tada u tom trenutku gubimo pozitivnu karmu i sve dobro koje smo tim činim zaslužili. Hvalisavci postižu malo. Stoga se nikada ne bismo trebali hvaliti svojim postignućima, jer u tom trenutku gubimo sve ono dobro koje smo time “zaradili”.
Misli definiraju govor, pa je važno ne razmišljati loše niti o kome. Što više kaotičnih misli imamo u glavi, to ih se više pojavljuje na jeziku i bit će nam neuredniji govor. Tko misli jasno, jasno govori. Postoji još jedna razina, a to je naučiti prihvaćati kritiku. Jedna od odlika uma je što se može opravdati na bilo kojoj razini. Što je neka osoba na nižoj razini, više izgovora ćete od nje čuti. Čak i ako je počinila najgrublji zločin, takva će osoba, bez će se osoba opravdavati bez da zatrepće. Jedan od glavnih pokazatelja osobe koja je na visokoj razini svijesti i samorazvoja je da će ona mirno saslušati kritike.
Naučite razmišljati 5-10 sekundi prije nego što odgovorite, to će srušiti intenzitet nepoželjnih emocija.

Pravila inteligentnog govora
Prvo pravilo razumnog govora je da prije nego što kažete nešto oštro, brojite do 10. Možda vam se učini glupim i u početku je malo vjerojatno da možete izbrojati i do 3. Ali s druge strane, ako odgovorite nakon kratke stanke, tada će vaš odgovor biti mnogo razumniji. Jer, prvo što nam padne na pamet kad smo kritizirani je želja da se opravdamo i oštro odgovorimo. Stoga naučite razmišljati 5-10 sekundi prije nego što odgovorite. Između ostalog – to će srušiti intenzitet nepoželjnih emocija.
Osoba koja se bavi samoostvarenjem govori vrlo malo i promišljeno. Životopis nekih velikih ljudi kaže da oni nikada nisu odgovorili direktno na optužbe i općenito su pokušali ništa ne kazati u bijesu. Odgodili su razgovor do drugog dana ili čak do trenutka dok se ne smiri strast. Znali su da, dok god bijes i razdraženost utječu na njihov govor, posljedice mogu biti nepovoljne, ponekad i razorne.
Drugo pravilo inteligentnog govora je da ne morate ići do krajnosti. Ne treba dati zavjet “Šutjet ću kao riba.” Pogotovo ako ste po svojoj prirodi ekstrovert, to vam samo može naštetiti. Ako je vaša psihofizička priroda da morate puno govoriti, govorite tako da vi i drugi imati koristi od toga.
Stoga, budite otvoreni i prijateljski raspoloženi i što je najvažnije – živite svjesno. Važno je zapamtiti da našu razinu određuju malene, beznačajne radnje – kako smo reagirali na nepristojnost u trgovini, kakve nas emocije počinju preplavlavljivati kad nas „nezasluženo“ kritiziraju, itd.
Tri razine govora
Osoba na visokoj duhovnoj razini, kojoj kažu nešto loše o nekome ili je vidjela ili čula kako se nešto uništava, može čak postati i fizički bolesna. Takva osoba uvijek govori istinu ugodnim riječima. Svaku riječ govori svjesno i svaka riječ unosi sklad. U govoru je puno bezopasnog humora, često o sebi. Takvi su ljudi gotovo uvijek zdravi i sretni. Ljudi strastveno osjetljivi na kritiku mogu provesti sate razgovarajući o temama vezanima za seks, novac, ekonomski prosperitet, politiku, raspravljajući o kupnjama, govoreći o sebi dobre stvari, raspravljajući o nekom sarkastično itd. Obično govore brzo. Humor je obično vulgaran, povezan je sa seksom. Obično na početku razgovora osjećaju veliko zadovoljstvo i entuzijazam, a nakon takvih razgovora – devastaciju i gađenje. I što je viša razina svijesti, to je snažniji taj osjećaj. Ovaj stil govora vodi degradaciji na svim razinama.
Oni koji žive u neznanju razlikuju se činjenicom da je njihov govor prepun uvreda, tvrdnji, osuda, prijetnji, opscenih riječi itd. Sve su riječi zasićene gnjevom i mržnjom. Kad takva osoba otvori usta, stvara osjećaj da je soba ispunjena neugodom i lošom energijom. Takvi ljudi, u pravilu, namjerno ili nesvjesno izazivaju druge, pokušavajući izazvati energiju bijesa, iritacije, ogorčenosti, zavisti i hrane se nižim razornim emocijama. Njihov humor je “crn”, pun nasilja i radosti u tuzi drugih. Oni su u iluziji od početka do kraja. Ne možete ni biti s njima, a kamoli komunicirati. Obično su rijetke osobe koje su stalno na samo jednoj razini.
Promjene razina
Mješoviti tipovi su češći ili se tip osobe može vrlo brzo promijeniti. To ovisi o:
1. Društvu koje odaberemo – na poslu, na odmoru… Na primjer, započinjući komunikaciju sa strastvenom osobom, za nekoliko minuta možemo otkriti da smo aktivno uključeni u raspravu o političarima. Iako nas do prije 10ak minuta politika uopće nije zanimala.
2. Mjestu na kojem se nalazimo – u kockarnicama, kladionicama, noćnim klubovima, u blizini štandova s alkoholom, u društvu ovisnika… Teško je zamisliti raspravu o duhovnim temama. Ako je mjesto zasićeno strašću i neznanjem, tada će govor biti prikladan toj razini.
3. Vremenu – npr. od 21:00 do 02:00 sati vrijeme je neznanja. Upravo u ovo vrijeme želite biti u neznanju, gledati film u neznanju, razgovarati s neznalicama, u najboljem slučaju o strastvenim temama. Jutro je pametnije od večeri kaže i narodna mudrost. Već je odavno primijećeno da zbog onoga što ste razgovarali navečer, a posebno ako ste donijeli bilo kakve odluke, požalite ujutro ili sve barem vidite u drugom svjetlu. Stoga slijedite jednostavno pravilo. Nikada ne donosite odluke navečer, a općenito u tom razdoblju govorite što je manje moguće. To će vam život učiniti sretnijim i spasiti vas od mnogih situacija. Nije slučajno da u prirodi u tom trenutku sve spava. Jeste li ikad čuli ptice kako pjevaju u to doba?

Zahvalnost
Prvi korak ka miru je zahvalnost. Danas malo tko zahvaljuje. U osnovi, svi se žale – bilo u latentnom ili u eksplicitnom obliku. Važno je zapamtiti da ako nekome ne zahvalimo, tada počinjemo kritizirati i žaliti se, čak i nesvjesno. Sve što radimo bez ljubavi nije dugoročno, ma koliko plemenito izgledalo. Svaka je situacija lekcija. Kad se žalimo i imamo pritužbe, naš je srčani centar blokiran. Najčešće su to izjave o sudbini, drugima, nezadovoljstvu sobom i svijetom. Tvrdnje se očituju ne samo u riječima, već, prije svega, u mislima, tonu, stilu komunikacije i stavu prema životu. A svaka nam je situacija dana tako da radimo na sebi…
Što smo manje uravnoteženi, što smo napetiji, to ćemo teže primiti pouke.
Ali čim prihvatimo situaciju, dolazi do opuštanja i situacija će brzo riješiti. Ako ne prihvatimo neku situaciju, tada će više od 90% naše energije otići na opovrgavanje i preispitivanje. Naše se tijelo može nositi s bilo kojom bolešću. Također se možemo nositi s bilo kojom situacijom i izaći iz nje kao pobjednik. Umjesto pritužbi, trebali bismo se naviknuti zahvaljivati. Trebali biste pratiti koliko zahvalnosti imate i koliko pritužbi imate prema drugima. Otkrit ćete da često imamo više pritužbi nego zahvala. Tvrdnje potječu iz uma i lažnog ega.
Svaka naša tvrdnja destruktivne prirode oduzima nam energiju i zatvara srce. Prava poniznost izražava se u tome što prihvaćamo bilo koju situaciju. Mnogi shvaćaju poniznost kao nešto loše i razmišljaju da je to po onoj: ako vas se udari po jednom obrazu, okrenite i drugi. A to nije tako. Dapače.
Kad dugo blefiramo, počinjemo i sami vjerovati u to što govorimo
Kako se odnositi prema onima i onome što nam govore iza leđa?