Selen je važan, ne preskačite ga!

Selen sudjeluje u prevenciji kardiovaskularnih bolesti i jača imunitet, u jetri potiče izbacivanje nekih toksina, preporučuje se u prevenciji raka, astme, ateroskleroze i nedostatka hormona štitnjače.

Da bi naše tijelo bilo zdravo i funkcioniralo kako treba, nužni su mu nutrijenti. Jedan od njih je selen, mineral vrlo važan za održavanje zdravlja. Selen ima važnu ulogu u 25 enzima, poznatih kao selenoproteini, uključenih u metabolizam hormona štitne žlijezde, sintezu DNK, imunološke funkcije i zaštitu od oksidativnih oštećenja. Ako imate manjak selena, osjećat ćete pad razine energije i postat ćete osjetljiviji na viruse i bakterije.

Ako ste primijetili da ste u posljednje vrijeme češće prehlađeni i razina energije vam je niska, bez obzira na adekvatnu količinu sna, postoji velika vjerojatnost da imate manjak selena. Nedostatak selena može utjecati i na mušku neplodnost te pogoršati nedostatak joda.

Zdravstvene dobrobiti selena

1. Smanjuje rizik od srčanih oboljenja i od raka

Istraživanja su pokazala da selen dobro štiti tijelo od srčanih oboljenja, osnažuje imunitet tijela, smanjuje rizik od mnogih vrsta raka, osobito raka dojke, želuca, grla i rektuma. Štiti tijelo od toksičnosti teških metala i zagađenosti okoline, usporava starenje i pomaže u borbi protiv artritisa, Crohnove bolesti, infekcija i mnogih bolesti kože. Također pospješuje djelovanje vitamina E.

2. Uklanja oksidativni stres

Jedna od najvećih uloga selena je ona antioksidativna. Pomaže ukloniti prekomjerni oksidativni stres, koji igra važnu ulogu u razvoju mnogih kroničnih bolesti, uključujući dijabetes, pretilost, kardiovaskularne bolesti, autoimune poremećaje i karcinom. Selen je u određenim dozama pokazao i da umanjuje mogućnost pojave karcinoma prostate. Posebice kod pacijenata s visokim razinama arsena u tijelu. Također, u kombinaciji s kurkumom i ružmarinom podržava zdrav imunološki sustav.

3. Pomaže očuvanju zdravlja mozga

Selen je vrlo važan mineral u očuvanju zdravlja mozga, a u dovoljnim količinama može spriječiti kognitivna oštećenja. U jednoj studiji koja koristi mišji model Alzheimerove bolesti, istraživači su otkrili da je selen-kvasac pomogao poboljšati kognitivno oštećenje, neuralnu aktivnost te da je modulirao metabolizam mozga.

4. Ima važnu ulogu u reproduktivnomm sustavu

Selen ima važnu ulogu u reproduktivnom sustavu i muškaraca i žena. Kod neplodnih je muškaraca ustanovljena značajno niža razina selena nego kod plodnih. Niže razine selena utječu na sve parametre vitalnosti sjemena, uključujući koncentraciju, morfologiju i pokretljivost sjemena.

5. Važan je za ljepotu kose i noktiju

Selen je poznati zaštitnik kose i noktiju, tako da ćete nedostatak selena često uočiti baš na ispucaloj kosi i slabim noktima.

Birajte suplement selena bez sintetskih sastojaka

Mnogi liječnici koji se bave nutricionizmom, preporučuju 200 /µg selena dnevno dulje vrijeme. Za starije osobe (iznad 50 godina) preporučuje se kontinuirano uzimanje selena. S obzirom na važnost selena u detoksikaciji, izuzetno je važno da i dodaci prehrani koje koristite budu čisti, certificirani ekološki proizvodi bez sintetskih sastojaka, kako bi ih tijelo lakše apsorbiralo te kako biste imali željeni učinak. Stručnjaci Royal Greena osmislili su inovativne formule potpuno prirodnih dodataka prehrani posebne po tome što ne sadrže sintetske sastojke. Njihove su formule bazirane isključivo na cjelovitim i prirodnim sastojcima.

Novi certificirani organski dodaci prehrani proizvedeni su bez sintetičkih izolata, bez aditiva, umjetnih sastojaka i sladila. Dobiveni su iz cjelovitih biljaka i superhrane. Time se osigurava optimalna apsorpcija nutrijenata te maksimalna učinkovitost. U sastavu pojedinih Royal Green formula posebno su atraktivne adaptogene biljke poput sibirskog ginsenga i rhodiole. Tako se unaprjeđuje njihov sinergijski učinak.

“Vjerujemo da su sintetički ili izolirani vitamini stvar prošlosti. Uvjereni smo da cjelovita hrana i certficirani organski vitamini i minerali iz kvalitetnih izvora imaju širi spektar aktivnosti te da se bolje apsorbiraju u tijelu. Ekološka hrana je uistinu dar iz prirode i otkad smo počeli s proizvodnjom suplemenata, 2008. godine, sa strašću širimo ovu ideju”, ističe Roy Jongens, osnivač i inovator Royal Greena.

Selen i štitnjača

Štitnu žlijezdu karakterizira visoka tkivna koncentracija selena (0,2–2 mcg/g) i selenoproteina, bitnih za rad imunološkog sustava. Štoviše, niti jedan organ u tijelu ne sadrži toliko visoku koncentraciju selena po gramu tkiva. Čak i u situaciji smanjene unosa selena, štitnjača nastoji zadržati njegove visoke vrijednosti. Hashimotov tireoiditis je kronična bolest koja obično dovodi do hipotireoze te je  praćena smanjenjem kvalitete života. Kod većine bolesnika bilježe se povećane vrijednosti anti-TPO antitijela, a prisutnost tih antitijela oštećuje štitnu žlijezdu.

Tijekom proteklih godina provedeno je više intervencijskih studija u Europi (Njemačka, Grčka, Turska). U njima je kod autoimunog tireoiditisa, kao suportivna terapija, korišten selenometionin u dozama od 80–200 mcg u trajanju od 3-12 mjeseci, a zabilježeno je sniženje anti-TPO antitijela od 21-62%. Jedno od tih istraživanja provedeno je na trudnicama. Osim utjecaja na anti-TPO antitijela, pokazalo je i manju stopu spontanih pobačaja u skupini koja je imala poželjnije serumske vrijednosti selena.

Glavni izvori selena u hrani su meso i mesne prerađevine (31%), riba i školjke (20%), tjestenina i riža (12%), kruh i žitarice (11 %). Apsolutno najveći sadržaj selena pronađen je u brazilskim oraščićima (1 mg/kg). Stoga je preporuka uzimati dva brazilska oraščića dnevno.

Inače, prosječan dnevni unos selena u Europi je 40 mcg/dan, a u SAD-u iznosi 93 mcg/dan. Preporučen dnevni unos selena iznosi 55 mcg.

Štitnjača.hr
Štitnjača.hr

O životu sa štitnjačom. O životu bez štitnjače. O šarenim i sivim danima. I svemu između toga.