Kako poboljšati kvalitetu sna kod oboljele štitnjače?

Čovjek je dio prirode i reagira u skladu s promjenama u prirodi, izmjenama godišnjih doba, dana i noći. Ljudski organizam unutar 24 sata djeluje u ciklusu koji nazivamo cirkadijani ritam. Cirkadijani ritam regulira sve fiziološke funkcije, ali je i osjetljiv na niz vanjskih podražaja. Dugotrajna izloženost ometajućim čimbenicima, poput rada u smjenama ili nepravilnog ritma budnosti i spavanja, može dovesti do ozbiljnih posljedica.
Te posljedice možemo svesti pod jedinstveno ime – kronične nezarazne bolesti. Manifestiraju se simptomima koji narušavaju tjelesno i mentalno zdravlje. Jedan od prvih sustava koji reagira na nepovoljne okolinske uvjete i stres je sustav žlijezda s unutarnjim izlučivanjem.

Samo jedna noć u kojoj se odspava četiri sata ostavlja direktan trag na organizam.


Štitnjača

Štitnjača je dio sustava žlijezda s unutarnjim izlučivanjem koje izlučuju hormone u skladu s cirkadijanim ritmom. Naime, za rad naših žlijezda i regulaciju cirkadijanog ritma nadležna je ista struktura u našem mozgu – hipotalamus. Hipotalamus regulira rad žlijezde hipofize, koja potom upravlja sustavom žlijezda s unutarnjim izlučivanjem.

Podsjetimo, radom štitnjače upravlja tireotropni hormon (TSH), kojeg izlučuje žlijezda hipofiza po uputi hipotalamusa. Ovisno o koncentraciji tireotropnog hormona, štitnjača luči svoja dva hormona, tiroksin (T4) i trijodtironin (T3). U slučaju ometajućih vanjskih čimbenika, raspored izlučivanja, kao i koncentracija tirotropnog hormona u krvi, može se poremetiti što posljedično remeti lučenje hormona štitnjače. To se očituje kod svih ljudi, no posebno kod osoba koje imaju disbalans hormona štitnjače (hipotireoza ili hipertireoza).


Poboljšajte kvalitetu sna

Današnje društvo i ekonomija oblikovani su tako da velik broj ljudi radi prekovremeno ili u smjenama. Stoga donosimo nekoliko savjeta kako poboljšati kvalitetu sna, s obzirom da je poremećaj sna vrlo čest kod oboljele štitnjače.

San je vrlo važan. Nastojte lijegati i buditi se u isto vrijeme kad god je to moguće. Samo jedna noć u kojoj se odspava četiri sata ostavlja direktan trag na organizam. Taj se nedostatak sna očituje slabljenjem sposobnosti imunološkog sustava da zaštiti organizam od štetnih utjecaja.

Prije spavanja izbjegavajte intenzivne podražaje kao što su zasloni mobitela i računala, kako biste unaprijedili kvalitetu sna. Probajte se prije odlaska na spavanje opustiti.

U danu konzumirajte više manjih obroka, pogotovo u doba dana ili noći kada ste aktivni. Pri ruci imajte kvalitetne i uravnotežene obroke i nešto što možete konzumirati kad se dogodi pad energije. Primjerice, orašaste plodove ili sušeno voće. Također, ne zaboravite na unos tekućine, najbolje vode i nezaslađenih čajeva.

Nedostatak sna ostavlja trag i na mentalno zdravlje, posebno u vidu razdražljivosti, slabije sposobnosti donošenja odluka, sporijih reakcija i refleksa. Dugotrajna nestabilnost u cikusu budnosti i spavanja može rezultirati značajnijim teškoćama. Stoga se preporučuje naći vrijeme za odmor, ali i zabavu.

Riješite se nesanice melatoninom

Melatonin, kortizol, noradrenalin i fT3 kao regulatori sna

Ljekovite biljke za san, opuštanje i ublažavanje stresa

Imate problema sa spavanjem? Isprobajte ova 3 recepta!

Štitnjača.hr
Štitnjača.hr

O životu sa štitnjačom. O životu bez štitnjače. O šarenim i sivim danima. I svemu između toga.